A Balaton, a tó első csavargőzöse 1872-ben a Zala-Somogyi Gőzhajózási Társulat számára épült. 1873 március 2-tól 1876-ig Révfülöp, Badacsony és Boglár között közlekedett, a hajó postát is szállított. A gőzgép lapátkerék helyett az akkor legkorszerűbb technikának számító egyenes kihajtású hajócsavart mozgatta. Az 50 fő befogadására képes utasszállítót "Zala-Somogy" néven rögzítették, de a legelső híradásokban is Balaton néven említették. Sok tulajdonosa volt a hajónak, így többször is átkeresztelték. Alexandra, Mohács és Irma után méltatlanul FK-312 lett, ezzel a névvel hajóztak vele utoljára. A balatoni évek után átkerült a Dunára, majd ismét visszatért a tóra, de már nem állt szolgálatba. Átélt egy árverezést, leégett, majd végül újjászületett.

Balaton Screw Steamer

The ship Balaton was the first Screw Steamer on the lake, it was built for the Zala-Somogyi Steamer Company. From 2nd of March, 1873 to 1876 shuttled between Révfülöp, Badacsony and Boglar and carried post, too. The ship was powered by a steam engine, using one or more propellors, also known as screws, which was rated as the most modern technologie instead of paddle wheel.The capacity of the ship was up to 50 people and it was named as "Zala-Somogy" but in the first news it was called Balaton. There were many owners and a lot of names to the ship. There are just a few other ships which had such an adventurous life as the twist steamer. From 1873 it served on the Lake Balaton and on the Danube, in Hungary and Austria. it was powered by steam engine as well as by diesel power. Many owners operated it in many places. In 2012 it became a monument in Balatonboglar, to introduce people who visit here to the history of steam boating.