A várdomb egykori vulkanikus tevékenység eredményeként emelkedik ki a horizontból. A kopasz felszínét még száz éve csak a vulkanikus tufa borította, s ezért is kopaszdomb néven ismerték elődeink. A Gaal Gaston, a település két háború közötti nagyformátumú elöljárója, birtokosa ültette be zömével feketefenyővel. A várdombon -

Balatonboglár legmagasabb, 165 m pontján - az 1960-as évek közepéig faszerkezetű kilátó állt. Nyomai, a négy betontuskó most is föllelhető.


A város jelképévé vált gömbkilátó az egykori BNV ideiglenes látványossága volt, mely az 1958. évi brüsszeli világkiállítást is megjárta "magyar atomium"-ként. A 15 m átmérőjű építményt Kádár István mérnök álmodta meg, melyet a kiállítás megszűnését követően Szabó Kálmán tanácselnök hozott Boglárra. Eredetileg a belső üvegburkolattal tervezték fölállítani, melybe egy panoráma presszót álmodtak a település lelkes elöljárói. Belátva a természeti erők ellenállását (valamint a mende-monda szerint el is tűntek szállítás közben az üvegtáblák) üveg nélkül épült fel a Gömb, s gyors népszerűségét azóta is töretlenül őrzi. Zics László helyi építész ötlete nyomán a város díszkivilágítással látta el a gömbkilátót, ami még a túlsó partról is látható tájékozódási pont. Egy alkalommal egy közepes felújításon már átesett a nyolcvanas években, ami akkor is mint most is hosszú időre zárta el kirándulók csalódott ezrei elől e kedvelt kirándulási célpontot. Többszöri időpontváltozás után 2012 nyarára ismét látogathatóvá ígérte a nagy felújítást végző vállalkozás, melyet be is tartott, a gömb megnyílt a látogatók előtt.

Castle Hill and the Sphere Lookout

The castle hill rises as a result of the horizont from vulcanic activity. Hundred years ago our ancestors called it the bald hill, because it was covered only vulcanic tuff. Gaston Gaal the superior of the settlement, planted the hill mostly with black pinetrees. Until 1960 the Sphere Lookout had a wood set-up on the Castle Hill. The Sphere lookout was the symbol of the city and it was a temporary attraction of the BNV which was on a world exhibition in Brussel in 1958 and it was called "hungarian atonium". The building was dreamed by István Kádár/engineer/ and Kálmán Szabó/president of council/ brought it back from the exhibition to Boglar. The superiors of the settlement dreamed a panorama pressomwith glass cover. But it never happened.